الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
امانى الحب
عضو نشيط
عضو نشيط
avatar

الجنسية : مصرية
انثى
عدد المساهمات : 52
نقاط : 87
التقييم : 2
تاريخ التسجيل : 01/12/2009
العمر : 27
الدولة : Egypt

مُساهمةموضوع: قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة   4/5/2010, 17:59

عائلة / شوقي


ابو محمد(شوقي): رجل اعمال كبير عنده شركه داخل فيها شراكه مع اعز اصحابه صلاح .
ام محمد(كريمة): انسانه مسيطره على عيالها ومع هذا فهي طيبه وكلمتها لازم تمشى مهما كان .
محمد: اكبر اولاد شوقي وايده اليمين عمره 32 متزوج هدي وعنده اربع اطفال اكبرهم صالح 7 وبعده مهند 5 سنوات وبعده التوم مرام ومهاب عمرهم 3سنوات.. يتميز محمد بقلبه الكبير وهو حنون خصوصا على اخته سارا .
عبدالله: عمره 28 متزوج مها وعندهم ولد يوسف سنتين ونص. .. لا يريد ان يعمل مع والده ويشتغل في الاعمال الحرة.
تامر: دلوع امه ..... شاب صايع مهنته الدوران في الشوارع والمجمعات يدرس هندسه كيميائيه بجامعه القاهرة .وسيم وحلو ما سبش بنت الا ومشي معاها عمره 22 سنه.
سارا: اصغر عيال شوقي قمه الانوثه والنعومه.تؤمن بقصص الحب كثيرا ... اخواتها مدلعينها خصوصا اخوها محمد الكبير وامها وابوها مش مقصرين كمان...عمرها 19 سنه ناجحه من سنه اولى جامعه تصميم داخلى بجامعة 6 اكتوبر.


عائلة/ صلاح
صلاح(ابوعمر) : رجل اعمال كبير ورجل غنى كثيرا....صديق شوقي من وهما صغار ودخل معه شريك في احد شركاته ..انسان خلوق وكريم
ام عمر(فوزيه): على نياتها وطيبه لاقصى حد يعنى زي ما بيقولوا تحطها على الجرح يطيب.
عمر:اكبر اولاد صلاح عمره 31 زوجته توفت قبل 3 سنين وماعنده منها الا بنت مي عمرها 6 سنوات وعايش عند جدتها فوزيه.


نورا: الاخت الكبيره29 سنه متزوجه من وابن عمتها وعندها سمية عمرها 5 سنين وهند عمرها 3 وهي حامل .
عبدالعزيز: الولد الثانى من اولاد صلاح خريج جامعه دنفر بكلورادواه ..افكاره شوية متحرره خصوصا بسبب دراسته بالخارج... مسيطر وعنيد.عمره 27سنه.
ميرنا : صديقه سارا وتدرس معها بالجامعه ..
رهف: اخر العنقود متخرجه من ثالثه ثانوي ومحتاره تدخل اي جامعه.
وفي شخصيات انشالله تتعرفوا عليها مع خلال القصه






الفصل الاول


الجزء الاول:




سارة والدموع ماليه عنيها : ياماما كفاية لو سمحتى انا مش عايزة اروح مش عايزة اطلع من البيت دى حرام والله حرام ..حرام اللي بتعملوه فيا دى .
ام محمد: بقولك ايه بلاش دلع بقى واقعدي عدل خلي الكوافيرة تشوف شغلها وتعرف تمكيجيك وما تكسفناش قدام الناس.
سارة: يعني فرح ومش عايزين تعملوه ومش عايزيني اتكلم والله حرام وكأني مش بنتكم . انا لو وحدة غريبة ما كنتوش حتعملو معها كدة .
وقامت تصرخ فيها .
فيفيان الكوافيرة الي حتحط الميك اب: بس يا سارة ليه بتعملي في نفسك كدة .... انت عروسة زي القمر ... كفاية عياط بقى .
سارة : وانت مالك بيا ما حدش ليه دعوة بيا وانا قلتلكم انا مش حطلع يعني مش حطلع.
ام محمد: بس بقى يا سارة واحترمي نفسك وما تكلميش الكوافيرة بالطريقة دي وبطلي دلع لحسن صدقيني حروح انادي ابوكي واخوانك يتصرفوا معاكي . دى ايه الغلب دى .
تتطلع ام محمد من الغرفه وهي عصبية وسارة رميت نفسها على السرير وفلقة نفسها من العياط.
ام محمد وهي طالعة قابلت هدى ومها زوجات اولادها وهما واقفين خارج الغرفة .
هدي : مالك يا طنط متعصبة قوووي كدة ليه خير .
ام محمد: والله تعبت من البنت دي ومش عارفة اعمل معاها ايه عمالة تعيط ومش عايزة الكوافيرة تحطلها المكياج ... ياريت تدخلوا تفهموها وتعقولها وتقولوها ان العياط مش حيعمل اي حاجة .
هدى: انشالله يا طنط ولا تتضيقي خالص .... يالا يا مها تعالي ندخل لسارة.
نزلت ام محمد تحت عشان تشوف البوفيه وصل ولا لسة وتشوف الوضع اذا كان تمام عشان العشى اللي عملاه بمناسبه زواج بنتها سارة ( لانهم عاملين عشى وعازمين العلتين والاقارب ومش عاملين فرح ) ...وخروج صلاح من المستشفى بالسلامه...
......
مها وهي داخله غرفه سارة: ايه الدموع دي كلها كل دى علشان حنوحشك يااااه ياسارة بطلي عياط بقى .
هدى راحت عند فيفيان وقالت لها تطلع برى شوية وبعد دقايق حتناديها ..وطلعت فيفيان مع الثنتين الي معها.
سارة وصوتها كله عياط:.والله انى بشتاق لكم ..انتى راضيه يا مها على اللي بيحصل دى ..ولا كأني بنتهم كأني بضاعة وعايزين يخلصوا منها ... حتى الجواز دخل من ضمن المصالح والصفقات بتاعتهم ..والله حرام والله ما حدش يرضى بالوضع دى ابدا ..لازم ياخذون راي البنت مش يجوزهوها غصب عنها.
هدى: الله يهديك يا سارة ..وها انت قولتيها زوجوني ..يعنى خلاص الجواز تم ...ولاعايزة تبقي مطلقة.
سارا: مطلقة احسن من ان اني اعيش مع واحد ما بحبهوش ولا هو بيحبني ويتجوزني بس علشان مصلحة العيلة ....
مها: ومين قالك انه ما بيحبكيش و انه متجوزك عشان مصلحة .
سارا: ليه يعنى فكرني غبية ولا انتوا بتستعبطوا ... بقالي اسبوعين مكتوب كتابي ولا مرة فكر انه يكلمني ولا اشوفه الا يوم كتب الكتاب وما شوفتهوش الا ساعة واحدة وبعدين مشي ومارجعش تاني .... شكله مغصوب عليه الجوازة دي زي بالظبط .
مها: الرجالة ما يتتغصبش .. ما تفكريش بالطريقة دي بس انت عارفة الظروف اللي بمروا فيها في بيت عمي صلاح ... ولولا مرضه ورقدته في المستشفى كنا عملنالك فرح كل مصر تتلكم عليه ... بس هي الظروف جت كدة .. فهمتي يا سارة .
هدى: وانشاء الله ياسارة لماترجعي من شهر العسل حنعملك حفلة كبيرة جدااا تعزمي فيها كل اللي انت عايزاه ... ايه رايك بقى يا ستي .
سارا: حفلة ليه عايزني احتفل بانتحاري .
هدى: انتحار مرة واحدة ياسارة .... حرام عليكي والله ياسارة عبدالعزيز رجل بمعنى الكلمة والكل بيمدح فيه في رجولته وشهامته ومحمد دايما يمدحوله ليا ... فعلا هو دى الراجل اللي حيصونك ويحافظ عليكي ويتقي فيكي ربنا صدقيني يا سارة .
مها وهي تغمز: وبيقول كمان انه حلو ووسيم وطويل وزي القمر.
سارا:على فكرة انا شفته مش لازم توصفوا شكله انتوا ناسيين اني صحبت اخته ... وكمان هو عصبي ونذل مع اخواته .. ميرنا دايما تشتكي منه وتقول هو غير عن عمر .. دايما يزعقلهم على الفاضي والمليان ومش عايزهم يخرجوا ولا يروحوا لاي حد. دى بيعمل كدة مع اخواته امال حيعمل معايا ايه انشاء الله .
هدى: بقولك ايه بلاش دلع بنات بقى قومي اغسلي وشك وانت كبرتي بقى والمفروض تعرفي مصلحتك وابوكي وامك عارفين مصلحتك اكتر منك يالا بقى .
سارا: على فكرة ان مش كبيرة ولا وحدة من اصحابي تجوزوا لغاية دلوقتي لاء وايه بالغصب كمان .. ورجعت تعيط تاني ...
مها وهي تجلس جنب ساره وتضمها لها : خلاص يا حبيبتى ..انشالله حتفرحي بعد الجواز وحتضحكي على حراكاتك دي اللي انت بتعملهيا دلوقتي .
سارا وكلامها مش واضح من العياط : بس انا مابحبهوش ما بحبهوش .
هدى: والله ما فيش حاجة بوظت عقلك الا الافلام الرومانسية اللي انت بتتفرجي عليها دي والقصص اللي بتقريها وانت عارفة ان ما فيش حد مننا حب قبل الجواز ولا كان حتى عرف زوجه قبل الزواج واحنا مش عايشين في اوروبا احنا في مجتمع شرقي واحنا من عيلة محافظة مش اهلينا اللي يخلونا نختار لا اعقلي ياسارة ويالا قومي اغسلي وشك وبطلي عياط وبطلي دلع .
وتطلع هدى من الغرفه ..وفضلت مها معها في الغرفة لانهم قريبين من بعض في السن وفضلت جمب سارة وتهديها .
مها: خلاص يا حبيبتي وانشاء الله اللي ربنا رايده هو اللي حيكون.
سارا : يعنى حتساعديني يا مها اني ما اتجوزش عبد العزيز .
مها: الله يهديكي انت خلاص اتجوزتيه ولا انت ناسية .
سارا:انسى ازاي بس طيب خلاص خلوني متجوزة كدة ومش حطلع من البيت مش عايزة اروح اقعد معاه انا معرفهوش وما قعدتش معاه حتى يوم كتب الكتاب كان سلام عادي . مها : هههههههه ايه الكلام الغريب دى ... على ف كرة ياسارة بعد كدة انتي اللي حتتمني انك تقعدي معاه ومش حترضي عليه اي مكروه وحتخافي عليه اكتر من نفسك .
سارة وهي لسة بتعيط : والله لا والله لا.
مها: خلاص بقى ياسارة قومي اغسلي وشك وخلي الكوافيرة تحطلك المكياج وماتنسييش ان ميرنا زمانها جاية وحيبقى شكلك وحش لو شافتك بالمنظر دى يالا بقى .
سارا: اصلا ميرنا عارفة اني مش عايزة اتجوز اخوها .
مها : يادي الكسوف انت قايللها انك مجبورة على الجواز من اخوها .
سارا: امال انت فاكرة ايه انت ناسية ا نها صحبتي الانتيم .
مها: ايوة مش ناسية بس مش كل حاجة تقوليلها وخصوصا الحاجات دي .
سارا: لا عادي خليها تعرف اني ما بحبش اخوها واني مش عايزاه.
مها: وهي قالتلك ايه .
سارا: مش لازم تحبيه المهم حتكوني معانا في بيت واحد وخلاص مش مهم الحب .
مها: ليه انتى حتعيشي معهم بالبيت.
سارا: مش عارفة والله ما اعرف.
الا ينفتح الباب وطلع لهم راس-ميرنا وهي تقول بصوت عالي: انا جيييييييييييييييييييييييي يت.
مها: اهلا نورتي
ميرنا لما دخلت وشافت عيون سارة متورمة من العياط خير مالك ياسارة .
سارة رجعت تعيط تاني وغطت وجهها بايدينها.
مها: رجعنا تاني ما فيش فايدة .
ميرنا : مها سارة مالها.
مها وهي مكسوفة:مش عارفة مالها شوفيها انتي.
ولفت على سارة: يالا سارة انا بنزل اشوف طنط عايزة ايه وحندهلك فيفيان بعد عشر دقايق ... فاهمين عشر دقايق بس تتكلموا فيها .
وطلعت مها وهي طالعه قالت لميرنا الي واقفه ومش عارفة تعمل ايه.: ميرنا حبيتي في حد جيه معاكي .
ميرنا انتبهت لمها: هاه لاء بس انا جابنى عمر ..واهلي حيجوا بعد صلاة العشاء.
مها : انشالله يالا عن اذنكم.
وطلعت مها وقفلت الباب
ميرنا وهي متردده ومش عارفة تقول ايه .: سارا ...
سارا لسة بتعيط ولا اتكلمت كلمة واحدة .
ميرنا : خلاص بقى ما ينفعش تعملي كدة .
سارة: ميرنا انتى اقرب وحده ليه ...انتى الي تعرفي اسراري وتعرفي احلامي ...انا احلامي تحطمت.
ميرنا: سارة ..انت عايشة في خيال ..انتى عارفه ان احلامك ما تتحققش الا في الافلام ...والا احنا من امتى كان عندنا حب قبل الجواز ...بذمتك اخوانك محمد وعبدالله كانوا يعرفون زوجاتهم قبل الجواز.
سارة: ايه مها بنت خالتى .... وهدى بنت صديقه امي.
ميرنا: يا ذكيه انا قصدي كانوا بيحبوا بعض... امي وابوك اخوي عمر واختى نورا ..كلهم تزوجوا مثل كل الناس ليه انتى عايزة تبقي غير الكل ..قالت عايزة تتجوزي واحد بتحبيه.
سارة: بس حنا في القرن الواحد والعشرين. البنت لازم تكون مقتنعة بالشخص اللي حترتبط بيه .دي عشرة عمر يا علم .
ميرنا: يووووووووه انت حتجنيني ..ياختى احنا مسلمين ومن عيلة محافظة وماعندناش في العيلة خالص حاجة اسمها تعارف قبل الجواز.
سارة: انا ما قلتش عايزة اتعرف.
ميرنا: امال حتحبيه ازاي
سارة: يعنى احب واحد من غير ما اكلمه.
ميرنا: لا والله ضحكتينى ..نفسي اديكي قلم على وشك علشان تفوقي وما تنسيش انك مرات اخويا ...(وتغمز لها)
سارة: لا ماتفكرنيش كفاية .
ميرنا: لا بجد حزعل منك يا سارة على فكرة اخويا طيب وقمور وكل البنات تتمناه .
سارة: ما كانش دى كلامك قبل مااتجوز .
ميرنا: هههههه الله يهديك يا سارة الكلام اللي انا قلته في الاول كنت بهزر معاكي .
سارة: لا والله قبل شهر كنتي بنتهزري ها .ما هو اخوكي حتقولي ايه غير كدة .
ميرنا: حروح انادي فيفيان عشان تخليكي احلى عروسة النهاردة عايزة اخويا يتجنن لما يشوفك .
سارة: ياسلام يا ختي كأن اخوكي ما شافنيش ... شافني ولا حتى عبرني بكلمة .
ميرنا: سارة ماتقوليش كدة وانت عارفة اللي حصلنا من اسبوعين وربنا يقوملنا ابونا بالسلام يارب امين .
سارا: امين ...والله انى بحب عمى صلاح ولو ما كنتش بحبه ما كنت عملته حساب .
ميرنا: هههههههه اكثر من الي عملتيه.
سارا: طيب يخلوني اتعود عليه قبل ما اتجوزه انا حاسة برهبة كبيرة جدااااا.
ميرنا: انت عارفة رغبة بابا انه عايز يفرح بعبد العزيز ويشوفه متهني مع عروسته وانشاء الله لما ترجعلي من شهر العسل حنعملك حفلة كبيرة جدا واعزمي كل اللي انت عايزاه ايهر ايك بقى .
سارا: ربنا يشفيه... تعالي قوليلي انا حسافر فين ؟؟؟؟
ميرنا:هههههههه ..ياسلام عايزة تقوليلي انك مش عارفة حتسفري فين النهاردة ضحتيني يا سارة هههههه.
سارا: والله ما اعرف مين حيقول لي يعنى ..اخوكي؟؟
ميرنا:وهي مكسوفة من اخوها انه عمره ما كلم صحبتها ولا حتى جيه يشوفها من ساعة ما كتب كتابه عليها :سارا معلش اعذري عبد العزيز وانت عارفة انه كان مضغوط علشان تعب بابا معلش .... يالا بقى قومي اغسلي وشك علشان ا نادي فيفيان تمكيجيك وما تنسيش كمان اني حتمكيج معاكي يالا بقى .
سارا: حاضر انشالله ...وقامت للحمام تغسل وشها ....قعدت ميرنا على الكرسي وهي تفكر في اخوها ونفسها تموته وبتفتكر ازي استغربت يوم ماعرفت ان ابوها خطب صديقتها سارا وبنت اعز اصحاب ابوها لابنه عبدالعزيز الي كان مفهم العايله كلها انه مستحيل يتزوج خصوصا بعد ما شاف اللي حصل لخوه عمر يوم ما توفت زوجته فاطمه ..عمر كان متزوج وعايش مع زوجه قصه حب ولا اروع ... وبعد خمس سنوات قدر الله ان فاطمه تموت بحادث وتركت عمر وبنتها مي 3 سنوات وحدهم...عمر تحطم بعد وفاة زوجته ...وتبدل ذاك الاخ الي كان دايما يضحك...حتى بعد مرور 3 سنوات من وفاة فاطمه..عمر ما رجع مثل اول وهذا الي مقطع قلب امه واخواته عليه ...ولان عبدالعزيز اقرب الاخوان لعمر ..وهو اكتر واحد كان حاس بيه...واخد عهد على نفسه ان قلبه راح يكون ملكه هو وحده ومستحيل يسلمه لانسانه ممكن تروح منه وتاخذ قلبه معها زي ما حصل لعمر اخوه ....يوم خطب ابوه سارا بنت عمي شوقي له ..في البدايه عبد العزيز ماكانش موافق لانهم خطبوها وهو مسافر ولا حتى اخذوا رايه ..بعدين احترم ابوه الي كان قصده يقوى علاقته بصديقه وتكون بينهم علاقه نسب مش بس صداقه خصوصا انه كبر وما يضمنش ان الشراكه تتم بين العيلتين بعد ما يتوفى ..فحب يزيد العلاقه بالزواج ...وشوقي الي وافق لانه مش عايز يكسف صحبه ويخاف انه اذا كسف تنقطع روابط الصداقه الي بينهم مع انها قويه جداا فاجبر بنته انها تتزوج من ابن اعز اصحابه ......وفي يوم كتب الكتاب بعد ما رجعت عايله ابو عمر لبيتها ابوهم صلاح تعب واغمى عليه ..لانه من فتره كان حاسس بحاجة بس ما حبش يروح للمستشفى ومع تجهيزات كتب الكتاب والكجهود الزيادة ظهرت اعراض المرض على صلاح .... وبسرعة راحوا للمستشفى وعشان كدة عبدالعزيز ما لحقش يقعد في بيت مراته.... والدكاترة شخصوا حالة صلاح ان قلبه ضعيف والمفروض ما يجهدش نفسه ...صلاح خاف ان ابنه وصحبه يأجلوا الفرح علشان مرضه ... وعشان كدة صلاح اصر ان سارة وعبدالعزيز يتجوزا اول ما يرجع البيت ...وبالفعل بعد اسبوعين من كتب الكتاب رجع صلاح لبيته وشوقي قرر انه يعمله عزومة عشى كبيرة جدا عشان اعز اصحابه قام بالسلامة ...فقال صلاح ان العشى حيكون عشان سلامتة وكمان جواز ابنه .. محدش اقدر يعترض على كلامه علشان حالته الصحية اللي ما تستحملش حتى نقاش وفعلا عملوا اللي هو عايزه
...........

استمتع و حافظ علي حقوقنا الموضوع الاصلي : قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة  المصدر : منتديات الباسل  الكاتب:  امانى الحب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://amanylove.yoo7.com
امانى الحب
عضو نشيط
عضو نشيط
avatar

الجنسية : مصرية
انثى
عدد المساهمات : 52
نقاط : 87
التقييم : 2
تاريخ التسجيل : 01/12/2009
العمر : 27
الدولة : Egypt

مُساهمةموضوع: رد: قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة   4/5/2010, 18:00

الفصل الاول
الجزء الثاني

وفي بيت صلاح ...الكل كان خايف ومش عارفين يعملوا ايه عشان عبدالعزيز لغاية دلوقتي مش عارفين هو راح فين طلع من الصح والمغرب اذنت وهو لسة ما رجعش ولا حتى برد على الموبيل...وما بقاش الا ساعتين وكلهم يروحوا لبيت ابو محمد ( بيت العروسة ) ...والعريس مش عارفين عنه اي حاجة ...ابوه صلاح وامه فوزية واخته نورا لابسين وجاهين وقاعدين في الصالة مستنيين عبدالعزيز .
ام عمر: عشان خطري يا ابو عمر ما تترفزش مش كويس على صحتك وانشاء الله عبدالعزيز حيجي وربنا يعدي الليلة دي على خير .
نورا:ايوة يابابا علشان خطرنا انت عارف ان الدكتور موصيك انك ما تجهدش نفسك عشان خطري وكل حاجة حتبقى تمام انشاء الله .
صلاح : بس ما ينفعش كدة يا ام عمر الواد لغاية دلوقتي ما رجعش ولا عارفين عنه اي حاجة .
فوزيه: عمر اخذ ميرنا ونزلها بيت شوقي وراح يدور على اخوه وانشالله برجعوا الاثنين مع بعض.
صلاح: انت دلوقتي امتى اخر مرة اتصلتوا بعبدالعزيز
نورا: يابابا تليفوا مقفول يمكن تليفونه فصل شحن ... انشاء الله حيجي دلوقتي .
وتنزل رهف وهي تصرخ.: نورا عيالك جننوني ...زهقونوى عايزة تلبسيهم ..روحي لبسيهم او خلي ماريا تلبسهم ..انا مش خدمتك .
فوزيه: الله يهديك يا رهف ..انتس مش شايفة بطن اختك قد ايه حرام عليكي مالهاش حيل على عيالها وانت عارفة انها ما بتحبش تخلي الشغالة تلبسهم .
رهف: يعني انا الشغالة بتاعتهم .
نورا ساكته وهي تبتسم مسلمه امرها لامها ...صلاح وهو عصبي: بقولك ايه يارهف ابعدي عن وشي عشان الفعاريت كلها بتتنطط قدام وشي مش كفاية اخوكي اللي مش عارفين عنه حاجة دى .
رهف وايدها على قلبها: ليه هو اخويا فين ..اي واحد فيهم عمر ولا عبدالعزيز.
نورا: لا ما فهمش حاجة بس احنا بندور على عبدالعزيز مش عارفين هو فين بقولك ايه يا رهف فينهم بناتي خليهم ينزلوا انا حلبسهم مش عايزة مساعدة من حد .
رهف : ياساتر احسن خديهم مش كفاية عليا مي .
فوزيه:يا حياتى مي انا ماشفتهاش النهاردة هي فين ؟
رهف: ما تخفيش اهي فوق عمالة تجرب كل الفساتين اللي عندها ماتقوليش هي العروسة مش سارة..وميرنا راحت لسارة وسابت الشغل كله عليا .. انا تعبت خالص .
صلاح :ميرنا راحت تقعد مع سارة ... واخيرا سارة حتيجي تقعد معانا والله انا بحبها قوي من ساعة ما ابوها كان بيجبها الشركة عندنا ... بس ربنا يستر وعبدالعزيز ما يهدش كل حاجة .
نورا ورهف : يابابا واحنا رحنا فين .
صلاح :ههههه انتوا الأساس بس سارة غالية علية انتوا ناسين هي بنت مين.
نورا: والله يابابا انا نفسي اعرف هو عمي شوقي عاملك ايه علشان تحبه كل الحب دى .
فوزيه: انا من ساعة ما اتجوزت ابوكم وهو ما فيش سيرة غير شوقي .
صلاح: دي عشرة عمر .. شوقي مش شريكي بس دى صحبي واخويا اللي طلعت بيه من الدنيا ...
رهف وهي تبتسم: الله يخليكم لبعض.
نورا: ها يارهف حتلبسي العيال ولا البسهم انا .
رهف وهي تشوف بطن نورا المنتفخ بعصبيه: امرنا لله ننتظر الامور اللي جوة دى يطلع للدنيا علشان استريح انا بقى .
نورا: ياسلام بقى ا مور وانتي مطلعه عيني كل شوية علشان تعمليلي حاجة ربنا يخليكي ليا يا جميل ..
رهف:على فكرة ما تنسيش ان انا اللي حنفعك الايام دي هههههه.
نورا: ههههههههه طيب متشكرين يا ستي .
صلاح: نورا جربي واتصلي بخوكي تاني .
نورا :حاضر
.........
وعلى كورنيش المعادي ..في مكان فاضى ولا في حد خالص غير واحد قاعد على السور وبيتفرج على البحر وكان قاعد بيفكر وسرحان حياته حتكون ايه فاضل ساعات وحعيش مع انسانة ما اعرفهاش ولا حتى شفتها الا مرة واحدة وهي مراتي على سنة الله ورسوله ولا كلتها ولا حتى اعرف طبعها ايه ولا تفكريها ..بس انا حاسس انس مش متجوز ولا مأيد الجواز دى .انا ما انكرش انها سحرتي بجمالها وبرائتها بس مش بالطريقة دي ...بس هي صغيره عليا هي قد اختي ميرنا ..حرام والله يجوزها وهي بالعمر دي .. اهلها ازاي يوافقوا ... هي ازاي توافق ..بس صح عمي شوقي مستحيل يرفض طلب من ابويا مهما صار ...سارا ...اهاااا يا سارا انتي مين .. انا بالنسبه لك ايه..يا ترى هي فرحانه انها بتتزوجنى ..او هي مجبوره زي على الجواز ... بس انا مش مجبور ..انا راضي بالزواج ...يووووووووه انا ايه اللي بقوله خلاص كل حاجة تمت ...........يا ترى هي طبعها زي طبع اختى ... يعنى دلوعه وعلى اتفه حاجة تعيط ..انا اكره حاجة عندي ان ميرنا او رهف يعيطوا ...يوه اذا عيطت انا حعمل معاهاايه ............اعمل ايه اضربها زي ما بضرب اخواتي ..والا اراضيها زي ما بيعمل عمر ...والله حيرة ربنا يهيدك يا بابا انت اللسبب اللي مخليني في الحيرة دي ...
فجاه سمع صوت سياره وراه ..التف الا شاف بي ام سودا .....ايه اللي جابه دى دلوقتي اخر مرة شاف فيها الساعة كانت 4 ونص العصر ... ادى الوقت مر بسرعة وما حستش بيه من امتى وانا قاعد القعدة دي .
وقفت السياره ونزل منها واحد طويل و حلو له دقن خفيف ولابس بدلة شيك ..قرب مني وقعد جمبي على السور .... وقام يتامل النيل وهو ساكت..
عبدالعزيز وهو باصص للنيل : انت ايه اللي عرفك ان انا هنا.
عمروهو لغاية دلوقتي ما شفش اخوه : انت عارف ان انا عارف المكان المفضل ليك لما تكون زعلان او مهموم .
عبدالعزيز ولازالت عنيه على البحر: انت اهو قلت ان انا بحبس اقعد هنا ايه بقى اللي جابك.
عمر: اعتقد ان المكان دى مش ملكك علشان ما اقعدش فيه
عبدالعزيز وهو يقوم : خلاص اوكي انا حسبلك المكان تقعد فيه برحتك.
عمر يمسك ايد اخوه: تعالا هنا انت رايح فين ...انت كدة عالطول متنرفز ...عبد العزيز مالك انت ناسي انا مين.
عبدالعزيز: اااااااه يا عمر والله انت مس حاسس باللي حوايا انا دماغي حتنفجر من التفكير.
عمر: دى انت يوم ما كتبت كتابك ما عملتش كدة جاي تعملها النهاردة في فرحك ... هوانت مش مرتاح مع سارة ؟؟
عبدالعزيز: ارتاح ازاي وانا عمري ما كلتها ولا شفتها غير مرة واحدة .
عمر وهو فاتح عينيه: نعمممممممممممممم
عبدالعزيز: اللي سمعته ما كلمتهاش خالص وما شفتهاش غير يوم كتب الكتاب بس .
عمر: طب ليه انت بقالك اسبوعين كاتب كتابك؟
عبدالعزيز: انت عارف بالظروف اللي مرت علينا .
عمر: لا والله عذر اقبح من ذنب..الله يعينك يا سارة ويصبرك على اخويا.
عبدالعزيز: اهاااا انت بتقول ايه الله يعينتها علي ايه .. ما حدش قالها ترضى تتجوزني .. عمر:وبعدين معاك البنت مالهاش ذنب في اي حاجة وعلى فكرة ابونا مش ناقص.
عبدالعزيز: بس انا مش عايز اتجوز ..(وبصوت عالي) يانااااااااااااااااااس انا مش عايز اتجوز.
عمر: طب ليه فهمنى.
عبدالعزيز ومن غير ما يحس: مش عايز اتزوج واحبها وتسبني زي ما فاطمة سابتك.
عمر وهو منزل راسه: الله يرحمها.
عبدالعزيز حس بنفسه: والله انا اسف يا عمر مش قاصدي اعذرني .
عمر: ما ينفعش تقول كدة اللي حصلي قضاء وقدر وما ينفعش انك تربط نفسك بيا.
عبدالعزيز: خلاص اللي حصل حصل واللي ابويا عايزة حيحصل بس حب مش ححبها ماشي.
عمر: ربنا يهيدك ابوينا مترفز في البيت وهو عمال يتصل بيك على الموبيل وانت ما بتردش يالا بقى نروح .
عبدالعزيز: انا اقفل الموبيل
عمر: يالا بقى قوم مين قدم يا عم النهاردة انت حتسافر واحنا قاعدين في الشغل ارف وحرقة دم .
عبدالعزيز: انا مستعد اشتغل 12 ساعة بس مش عايز السفرية دي .
عمر: يابني يالا قوم قال مش عايزي يسافر قال يابني شهر العسل دى احلى ايام الجواز اسألني انا لسة العروسة بتكون مكسوفة ...
عبدالعزيز : ربنا يكون في عوني مش عارف اتصرف ازاي مع بابا ولا اقوله ايه ..
عمر: ولا يهمك اخوك مرتب كل حاجة .
عبدالعزيز: صدقني انا ماعرفش سارة ولا حتى بتفكر ازاي.
عمر: مش ذنبها بقالك اسبوعين انت اللي ما كلمتهاش.
عبدالعزيز: انا حطلب من بابا انه يأجل الجواز شوية .
عمر : والسفر؟
عبدالعزيز: عادي نلغيه.
عمر: صدقني انا حضربك على وشك بجد زوتها .. يالا بقى .
ويدق موبيل عمر...
عمر : انا حقولهم في البيت ان بطارية السيارة وقفت وانك كنت بتصلحها ماشي.
عبدالعزيز : ماشي.
عمر يرد على التليفون: الووو
نورا: ازيك يا عمر عامل ايه يا ابو مي .
عمر : الحمد لله انتم عاملين ايه .
نورا: بقولك ايه لقيت عبدالعزيز .
عمر: ايوة هو جمبي اهو .
نورا: على فكرة ماما كانت خايفة جدا وبابا متنرفز على الاخر .
عمر:شحن التليفون خلص وما عندهوش شحن وبطارية السيارة كمان باظت واحنا خلاص صلحنا السيارة وراجين اهوه عالطول على البيت ..
عمر: المهم اخبار مي ايه لبستوها انا عايزيها هي العروسة النهاردة .
عبدالعزيز وهو بيضرب عمر بكتفه: مش حتكون احلى من مراتي .
عمر وهو يضحك : دى اللي ما كنش عايزها من شوية ودلوقتي بيدافع عنها اااااخ منك انت .
عبدالعزيز: ما تصدقش نفسك كدة بنتك وحشة جدا وفي احلى منها كتييير هههههه.
عمر: اخرس دا انا بنتي احلى البنات في العالم .
عبدالعزيز : هههههههههههههه يالا علشان نرجع .
وقام وراح لسيارته وكمان عمر راح لسيارته وافتكر ان نورة لسة على التليفون .
عمر: ههههههههههههه ايوة انا معاك يا نورا .
نورا: لا احلف بس...بقالي ساعة عماله اقول الووووو وانت في وادي تاني.انت كدة حتخسر بابا كتير .
عمر: لا ما تخافيش الخير كتير والحمد لله .
نورا: انت رحت فين
عمر: قال اخوكي بيقول ان مراته احلى من بنتي انا شوفتي اخر نكتة .
نورا وهي فاتحه عنيها ومش مصدقة وبتصرخ في عمر : احلففففففففففففففففففففف
عمر: كدك وجع وداني انت بتكلمي واحد اطرش ايه يا بنتي مالك هو انت النهاردة مش مصدقاني ف يحاجة خالص .انت حرة
نورا:لا بس مستغربة انا اسفة .... عبدالعزيز بيتغزل في حد انا اول مرة اعرف انه بيعرف يتغزل ورومانس سبحان مغير الاحوال.
عمر: بقولك ايه بقى اقفلي بقى عشان ما بعرفش اتكلم وانا بسوق وجهزوا عروستي مي علشان اخدها معايا القمر دي .
نورا : ربنا يخليكيوا لبعض يالا مع السلامة وخلي بالك من الطريق وانا حروح ابشر الناس اللي هنا علشان هما خلاص على اعصابهم . سلام
عمر: مع السلامه.
عمر قفل التليفون وهو مبتسم ..واخيرا بيدخل بيتهم الفرح ..هو عارف ان ا خوه عبدالعزيز مش موافق على الجوازة دي ..بس هو حاس ان دخول سارا لبيتهم بيكون فاتحه خير للكل.
....يارب
عبدالعزيز رجعت الافكار له حاول يطردها وشاف نفسه في مراية السياره ..لاحظ انه لازم يحلق ...خد موبايله وفتحه وعلى طول يطلع له صوت مسج وبعده مسج وبعده مسج ..لغاية ماوصل عددهم 7 مسجات...
فتحهم وشاف كلهم من اهله ويسالونه وينه ومتى بيجي والكلام دى كله ...ابتسم وعرف ازاي هما كانوا خايفين عليه وهو مش عايزي يحرجهم مع اهل العروسة ويحطهم في موقف محرج......رن على اخوه عمر ...
عمر: هههههههههههه وحشتك مش كدة .
عبدالعزيز: كدك نيلة قال وحشتك ما انت لشة شاتمني عشان ينتك هههههه بقولك ايه انا مش حروح حروح للحلاق احلق بسرعة واروح ما ينفعش اروح الفرح بالشكل دى .
عمر: اوووووووووووووه ماشي بس بسرعة ما تتأخرش.
عبدالعزيز: باي
عمر: ههههههههههههه مع السلامه
عبدالعزيز: عمر والله انت رخم .
عمر: مش انت لسة بتقولي باي انت مجنون يابني .... ربنا يكون في عونها .
عبدالعزيز : هي مين دي .
عمر : لالالالالا ما تخدش في بالك مع السلامة .
عبدالعزيز:ماشي لما اشوفك انت فعلا كتلة رخامة متحركة هههههه ..... المهم قول لاهلي اني ساعة بالكتير وجاي .
عمر: ههههههه حاضر يا ابو الغلاسة كلها .
وراح عبدالعزيز للحلاق وبعد ما خلص رجع للبيت .... اول ما دخل قابلته هند بنت اخته نورا...
عبدالعزيز وهو يشيل هند: ازيك يا قمر يالا فين بوسة خالو .
هند وهو بتتلوى في حضن خالها: مش عايزاك نزلني انا عايزة ماما .
عبدالعزيز وهو بينزلها:والله انت غلسة يالا انزلي وروحي لماماتك ولا حد حيعبرك ولا تستهلي حتى حد يديكي بوسة يارخمة.يلا روحي .
رهف وهي بتضحك : انت اتجننت ولا ايه يا عبدالعزيز بتكلم الطفلة دي وكأنها فاهماك.
عبدالعزيز: يمه انت طلعتي منين انت كمان ؟؟
رهف: انت اللي كنت فين احنا كلنا كنا قلقنين عليك قوووي.
عبدالعزيز: قين ماما وبابا .
رهف : في الصالة مع اخواتك .
عبدالعزيز: كلهم مجتمعين.
رهف : ايوة الا ميرنا عند العروسة هههههههههه
عبدالعزيز: ما تضحكيش .
رهف: انت بس تزعقلنا ... ربنا يكون في عونك يا سارا.
عبدالعزيز: دي يا بختها بيا ... وانتي اش فهمك في الحاجات دي يا حقودة .
رهف تبتسم بحنان: اه والله يا بختها بيك فعلا.
عبدالعزيز استغرب من اخته اول مره تشوفه كذا وتبتسم له هالابتسامه ...ابتسم لها هي كمان وراح للصاله عشان يشوف اهله.........
صلاح: واخيرا العريس شرف ..
فوزيه : فينك يا ابني قلقتني عليك.
عمر: كان بيتشيك وبيحلق علشان عروسته تشوف عريسها وهو على سنجت عشرة ههههههه.
فوزيه: عقبالك
عمر يلتفت بسرعه لا امه وبيبصلها بنظرة عتابعشان بنته مي جمبه.
صلاح: امك ما قلتش حاجة غلط ليه بتبصلها بالطريقة دي .
عبدالعزيز:ههههههههه الحمد لله لقوا حاجة يتسلوا فيها وسبوني الحمد لله ؟
عبدالعزيز: يالا اسيبكم بقى يا جماعة حروح اخد دش واجهز نفسي وارجعلكم تاني .سلام مؤقت
نورا: تعالى يا عبدالعزيز وقولي انت حتسافر فين الليلة انا مش عارفة .
عبدالعزيز: اذا كنت ما قلتش للعروسة حقولك انتي.
نورا بدلع: مش عايزة اعرف انت حر .
عبدالعزيز فاتح عنيه مالهم اخواتي النهاردة كأنهم اول مرة يشوفوني بس عمرمعايا عادي غريبة.
رهف: بجد يا عبدالعزيز انت حتسافر فين احنا مش حنقول لسارة احنا عارفين انك عملهالها مفاجئة ... يالا قول بقى .
عبدالعزيز : انا مش عاملها مفاجئة ولا حاجة ما دام انتم فهمتوها كدة براحتكم .
عبدالعزيز: اوكي انا حقولكم بس ما حدش يجيب سيرة لسارا فاهمين .
نورا ورهف: واللللللللللللله ما مش حنقول ... يالا بقى
عمر: حيروح لللللللندن
عبدالعزيز: ياحشرررررري
نورا: ليه لندن فيها عرب كتير وزحمه
رهف: ايوة روحوا باريس لانها بلد العشاق او ايطاليا حلوه لشهر العسل ..والا ماليزيا بلد العرسان
صلاح: وانتى اش عرفك يا عفريته
رهف وهي مرتبكه: هاه لا عادي كنت بسمع من البنات
فوزيه: والله البنت دي مصيبة عارفة كل حاجة ( داهية مسيحة )
مي تتكلم بصوتها الناعم وبكل هدوء: عمي ليه ما تروح اسبانيا انا بابا وماما راحوا لها بشهر عسلهم؟
عم السكوت المكان والانظار توجهت لعمر وبنته ..وينتظرون رد عبدالعزيز.....عبدالعزيز راح لبنت اخوه الي يعشقها غير عن اولاد نورا وقال: لو رحت لها ماراح تكون خاصه لامك وابوكي ....والا انتى رايك ايه يا قمر؟؟
مي وببتسامه حلوه تجمل وجها البرئ:ايوة صح اسبانيا لماما وبابا بس مش لحد تاني .
عمر شاف بنته بحنان وقربها منه زياده وقال: مش ماما وبابا بس وكمان مي الحلوة معانا.
مي وهي مكشره: لا يا سلام انا ابي بلد خاصه فينى وبجوزي بس
الكل قام ضحك ...قال صلاح( ابو عمر ) : والله البنت باظت من عمتها رهف.
رهف: حرام عليك يابابا.......تصدق يا عبدالعزيز انا اعتقد ان لندن مش حلوة لشهر العسل.
عبدالعزيز: لا بالعكس لندن حلوه قوووي خصوصا في الوقت دى من السنه ..وانا حروح عشان عندى شغل هناك ...
نورا: شغل في شهر العسل؟؟؟؟؟!!!!!!يارررررررربي ارحمني
عبدالعزيز: مش شغل شغل يعنى عندي حاجة كدة وعايز اخلصها ..ولازم اروح هناك..
رهف: بجد ربنا يعين سارا على الطياره خصوصا انها اول مره تسافر
عبدالعزيز وهو مستغرب: ليه هما عمرهم ما سافروا..؟؟؟
رهف: لا راحو مرة دبي لان سارة كانت بتقول ان عملي شوقي ما ينفعش يركب طيارة وانه يكرها هما سافروا المرة دي وما سافروش تاني .حتى سارة من كلام ابوها بقت تخاف تركب الطيارة مع اني بقولها ان احلى حاجة ركوب الطيارة متعة .
عبدالعزيز: طيب يا جماعة عن اذنكم بقى .
وطلع من الصاله والكل مستني وخصوصا انهم جاهزين وما بقاش في وقت عشان يروحوا بقى لبيت شوقي ابو العروسة .



مستنيه ردودكم لو عجبتكم هجبلكم الباقى

(منقووووول)

استمتع و حافظ علي حقوقنا الموضوع الاصلي : قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة  المصدر : منتديات الباسل  الكاتب:  امانى الحب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://amanylove.yoo7.com
mai
مشرفة
مشرفة


الجنسية : مصرية
انثى
عدد المساهمات : 650
نقاط : 887
التقييم : 4
تاريخ التسجيل : 11/12/2009
الدولة : qatar / Egypt

مُساهمةموضوع: رد: قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة   4/5/2010, 18:14

قصة طويلة اوي

شكرا اماني
استمتع و حافظ علي حقوقنا الموضوع الاصلي : قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة  المصدر : منتديات الباسل  الكاتب:  mai
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://el-basel.com
admin
المدير العام
المدير العام


الجنسية : مصري
ذكر
عدد المساهمات : 585
نقاط : 1853
التقييم : 5
تاريخ التسجيل : 16/11/2009
الدولة : Egypt

مُساهمةموضوع: رد: قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة   4/5/2010, 18:27

يسلمو
منتدي نور من جديد و الل


استمتع و حافظ علي حقوقنا الموضوع الاصلي : قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة  المصدر : منتديات الباسل  الكاتب:  admin

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-{ توقيعي }=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



اضغط هنا لمرسلتنا
فساتين عرائس من اجمل ما يكون 2010
مسرحية المشاغبين للزعيم عادل امام و احمد زكي بجودة عالية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://el-basel.com
moradFd
عضو
عضو


الجنسية : مصري
ذكر
عدد المساهمات : 20
نقاط : 20
التقييم : 0
تاريخ التسجيل : 16/09/2012
الدولة : maroc

مُساهمةموضوع: رد: قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة   16/9/2012, 01:16

الله يعطيك العافية على الموضوع المميز ما شاء الله أبداع بلا حدود و بانتظار أبداعاتك القادمة
استمتع و حافظ علي حقوقنا الموضوع الاصلي : قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة  المصدر : منتديات الباسل  الكاتب:  moradFd
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 

قصه الخوف من الحب((قصه روعه)) حلقات متجددة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات الباسل  :: المنتدي الادبي :: قسم القصص و الاساطير-
مواقع مفيدة
اعلانك النصي
اعلانك النصي اعلانك النصي
اعلانك النصي اعلانك النصي اعلانك النصي